måndag 2 januari 2017

2016 - listan

Hej 2017! Jag tänkte starta året med en lista över 2016!


Untitled Untitled


Gjorde du något 2016 som du aldrig har gjort förut?
Åkte på semester till Sydafrika, såg flodhästar på fem meters avstånd, var på safari med häst ute i bushen, åkte zipline över ett stup, körde bil på vänster sida och var på en sydafrikansk gudstjänst. Besökte Öland, jobbade som glassbilsförsäljare, testade mountainbike, flyttade till Öland, brände keramik i en reduktionsugn och bakade pizza i en gammal bakugn. 

Genomdrev du någon stor förändring?
Den största förändringen är att jag flyttade till Öland för att fortsätta utbilda mig till keramiker.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej

Untitled Untitled

Vilket datum från 2016 kommer du alltid att minas?
19 mars - det var öppet hus i skolan men jag, Sofia och Marie gick mest omkring och var nervösa eftersom vi skulle åka till Sydafrika samma dag. Vi blev översköljda av kramar från våra klass- och skolkamrater som ville önska oss en trevlig resa. Alltså dessa fina människor! Så lämnade vi dem, tog tåget till Arlanda och flyget till Sydafrika. 

29 april - farfars begravning

21 juni - sommarsolståndet. På kvällen vid halv elva cyklade jag ner till ängarna där det bara finns gärden och djur för att uppleva årets ljusaste natt

Dog någon som stod dig nära?
Farfar 

Vilka länder besökte du?
Sydafrika!

Bästa köpet?
Flygbiljetten till Sydafrika var ett bra köp

Vad gjorde du på din födelsedag?
På morgonen vid nio-tiden landade jag på svensk mark efter en lång flygresa från Sydafrika. Jag tog tåget hem till Hidingeby där jag firade med min familj.

Untitled Untitled

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mullsjö - lera, fika, kompisar, Sydafrika och att jag drejade en servis. Att jag blev antagen till de utbildningar jag sökte, Iron Maiden konserten i juni, vattna grönsakslandet för att sedan få skörda egna grönsaker, glass och djuren. 

Saknar du något 2016 som du hoppas på 2017?
Just nu saknar jag snön. Fast det var ju en rätt bra vinter vill jag minas för ett år sedan, så det är egentligen inget jag saknade 2016.  

Untitled Untitled 

Vad önskar du att du gjort mer?
Fotografera, har blivit så dålig på att bära med mig kameran.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Slösurfa, kan verkligen scrolla facebook och instagram i evigheter.

Favoritprogram på TV?
Skam, Fröken Frimans krig och Bonde söker fru

Bästa boken läst i år?
Läste precis ut Stanna av Flora Wiström och den är någ den bästa boken jag har läst i år.

Vilka låter påminner dig om 2016?
Hello med Adele - På flyget till Sydafrika lyssnade vi på Hello så många gånger på tv-skärmarna. Speciellt vid start och landning.
What a wonderful world med Louis Armstrong - Den spelades på farfars begravning vid avskedet, ungefär fyra gånger på raken.  

Untitled Untitled 

Vad var din största karriärmässiga framgång?
Att jag började studera keramik på Capellagården

Och din största framgång privat?
Alltså så himla svårt fråga, jag vet inte riktigt. Men något konkret som jag har blivit bättre på under året är att dreja. Är en stor skillnad på saker som jag drejade för ett år sedan.

Untitled Untitled
Något av det godaste jag har ätit under året var brunch på Lustfyllt i Habo med min gamla klass

Vad spenderade du mest pengar på?
Hyra och mat, bor ju på internat och äter mat i skolmatsalen tre gånger per vardag. 

Var du gladare eller ledsnare i år jämförelse med tidigare år?
Både och

Vem saknade du?
Farmor och farfar

Vilka nya personer har du lärt känna i år?
Började på Capella och lärde automatiskt känna folk där. Bäst har jag lärt känna Sofia, Rikard och Lars-Magnus. Men det roligaste att jag jobbade ihop med samma glassbilsförsäljare som jag handlade glass av när jag var liten.

Untitled Untitled

Något du önskade dig och fick?
Jag sökte till både Capellagården och Formakademin och kom in på båda. Sån himla pepp för självförtroendet och en ångest inför valet av vilken skola jag skulle välja. Men i juni ville jag helst av allt ha ett sommarjobb, kunde inte tänka mig att vara ledig hela sommaren. Så jag plöjde platsbanken efter jobb, la dagar på personliga brev och fick komma på intervju på Hemglass. Två veckor sedan var det jag som körde glassbil!

Finns det något som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Sluppit ångesten i juni över att inte ha något sommarjobb 

Vad är du mest stolt över?
Att jag kom in på både utbildningarna jag hade sökt

Untitled Untitled

Högsta önskan just nu?
Att 2017 blir ett bra år helt enkelt! Att alla krig och hemskheter ute i världen slutar.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar